Selecteer de regio die het beste past bij je locatie of voorkeuren.
Deze instelling regelt de taal van de gebruikersinterface, inclusief knoppen, menu's en alle tekst op de site. Selecteer je voorkeurstaal voor de beste browse-ervaring.
Selecteer de talen voor vacatures die je wilt zien. Deze instelling bepaalt welke vacatures aan jou worden getoond.
→ Solliciteren tot 15-01-2025 23:59 (Brussels time)
→ Vakgebied: Systemen en signalen voor hoogfrequentcommunicatie en -interconnecties
→ 50% Docent
→ Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
→ Referentienummer: 202411/EA05/ZAP/004
OVER DE UGENT
De Universiteit Gent is een van de belangrijkste onderwijs- en onderzoeksinstellingen in de Lage Landen. 15.000 medewerkers en 50.000 studenten maken dagelijks het motto “Durf Denken” waar. Kwaliteitsvol onderwijs, internationaal gewaardeerd onderzoek en een pluralistische maatschappelijke verantwoordelijkheid kenmerken de missie van de UGent.
OPDRACHT
In de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur is - vanaf 1 september 2025 - een deeltijds (50%) ambt van docent of docent tenure track te begeven in de vakgroep Informatietechnologie (EA05), voor een opdracht omvattend academisch onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening in het vakgebied systemen en signalen voor hoogfrequentcommunicatie en -interconnecties.
Academisch onderwijs
U doceert verschillende opleidingsonderdelen in het domein van systemen en signalen in de opleidingen industriële wetenschappen, onder meer de Nederlandstalige vakken ‘Signalen en systemen’ en ‘Signalen en systemen II’, naast eventueel gespecialiseerde keuzevakken rond dit onderwerp, toegepast op de fysieke laag. Daarnaast worden ook bijdragen tot projectvakken en begeleiding van masterproeven verwacht.
Wetenschappelijk onderzoek
U bouwt onderzoek uit in het domein van systemen en signalen, meer specifiek rond de geavanceerde toepassing ervan in hoogfrequentcommunicatie en/of hoogfrequentinterconnecties.
Wetenschappelijke dienstverlening
U werkt mee aan de interne en externe dienstverlening van de vakgroep Informatietechnologie (EA05).
PROFIEL
Kennis/ervaring
Toelatingsvoorwaarden
U bent houder van een diploma van doctor op proefschrift of van een diploma of certificaat dat als gelijkwaardig wordt erkend (artikel V.20 Codex Hoger Onderwijs).
Bij beoordeling van een buitenlands (niet-EU) diploma kan alsnog een gelijkwaardigheidsattest moeten worden aangevraagd bij NARIC; wij raden u aan – in voorkomend geval – de erkenningsprocedure bij NARIC zo spoedig als mogelijk op te starten. U dient uiterlijk op de datum van aanstelling over deze erkenning te beschikken.
U beschikt over minstens twee jaar postdoctorale ervaring op 1 september 2025. De termijn van 2 jaar wordt bepaald op basis van de datum vermeld op het hierboven gevraagde diploma.
AANSTELLINGSINFORMATIE
Afhankelijk van het specifieke profiel van de geselecteerde kandidaat wordt de graad van docent of docent tenure track toegekend. Dit wordt beslist door het Universiteitsbestuur op voordracht van de Faculteitsraad.
Indien u de graad van docent wordt toegekend bieden wij u een aanstelling voor een hernieuwbare tijdsduur van maximum 6 jaar.
Indien u de graad van docent tenure track wordt toegekend bieden wij u een aanstelling in tijdelijk dienstverband in een tenuretrackstelsel voor een termijn van vijf jaar. Bij gunstige beoordeling door het universiteitsbestuur wordt het mandaat omgezet in een vaste benoeming in de graad van hoofddocent.
Indien u reeds een betrekking als ZAP-lid of een gelijkwaardige functie in een universiteit of instelling voor onderzoek uitoefent, kan u onmiddellijk worden benoemd in de graad van docent, onverminderd de mogelijkheid die geboden wordt voor een tijdelijke aanstelling in artikel V.28 van de Codex Hoger Onderwijs.
Opgelet: Een deeltijdse opdracht van een bepaalde graad van het zelfstandig academisch personeel kan in dezelfde universiteit niet gecombineerd worden met een deeltijdse opdracht van een andere graad van het zelfstandig academisch personeel.
De indiensttreding is vanaf 1 september 2025.
ONS AANBOD
Het ZAP-loopbaanbeleid is gebaseerd op talentontwikkeling en groei, waarbij visieontwikkeling en strategie, zowel persoonlijk als op groepsniveau, centraal staan. De UGent zet in op loopbaanbegeleiding en coaching van het ZAP-lid in de diverse fasen van de loopbaan. Meer info: www.ugent.be/nl/vacatures/mobiliteit-loopbaanpaden/loopbaanpad/zap
De UGent engageert zich om nieuwe ZAP-leden passend te onthalen en voldoende begeleiding aan te bieden. De basisdocententraining en opleidingen ‘Nederlands’ en ‘Engels’ voor anderstalige professoren zijn slechts een greep uit ons breed opleidings- en vormingsaanbod. Verder kan elk UGent-personeelslid rekenen op een aantal voordelen zoals een fietsvergoeding, terugbetaling abonnement openbaar vervoer woon-werkverkeer, kinderopvang, een ruim sportaanbod, ecocheques … Een volledig overzicht van onze personeelsvoordelen.
De UGent zet ook in op het onthaal van internationale ZAP. UGent biedt diverse huisvestingsmogelijkheden, een verhuisvergoeding, de International School voor schoolgaande kinderen (korting op het inschrijvingsgeld), ondersteuning bij registratie bij Stad Gent, ondersteuning bij de procedure voor gezinshereniging en andere administratieve aangelegenheden die verband houden met een verhuis naar Gent. Lees meer.
Kandidaten die nieuw aangesteld worden aan de UGent met een ZAP-aanstellingspercentage van ten minste 50% en kandidaten bij wie het ZAP-aanstellingspercentage aan de UGent wordt uitgebreid naar ten minste 50%, ontvangen een Startkrediet van € 230.000 dat vrij kan worden aangewend voor personeel, werking en/of uitrusting.
GENDER EN DIVERSITEIT
De Universiteit Gent voert een gelijkekansenbeleid en moedigt iedereen aan te solliciteren. UGent streeft tevens naar een genderbalans. Kandidaturen van vrouwen zijn daarom bijzonder welkom.
SELECTIEPROCEDURE
Na de uiterste inschrijvingsdatum worden alle ingekomen kandidaturen overgemaakt aan de facultaire selectiecommissie die voor deze vacature werd samengesteld.
Deze selectiecommissie kan na een preselectie op basis van de ingediende en als ontvankelijk beoordeelde dossiers, de kandidaten horen over hun visie en planning inzake onderwijs, onderzoek en dienstverlening. Er kan ook worden overgegaan tot de organisatie van een proefles of een uiteenzetting over een onderwerp in het betreffende vakgebied.
Hierna maakt de selectiecommissie een rangschikking op van de geschikte kandidaten en legt deze ter advies voor aan de faculteitsraad. Het advies van de faculteitsraad zal aan het Universiteitsbestuur voor goedkeuring worden voorgedragen.
Kandidaten wordt gevraagd hun top 5 belangrijkste publicaties of andere academische realisaties met de meeste impact verder toe te lichten. Zo kan de kandidaat naast wetenschappelijke publicaties, ook verdiensten voorleggen als kennisoverdracht door wetenschapsvulgarisatie, maatschappelijke valorisatie, public awareness, seminaries of presentaties op conferenties. Deze competenties worden meegewogen in de beoordeling van de kandidaten.
De beoordeling van de gevraagde internationale mobiliteit is breed en gebeurt mede vanuit genderperspectief waarbij naast lange verblijven in het buitenland ook andere vormen van internationalisering in rekening worden gebracht.
Zwangerschapsverlof, langdurig ziekteverlof, ouderschapsverlof, zorgverlof of andere afwezigheden worden in rekening gebracht bij het beoordelen van de beschikbare tijd voor het realiseren van wetenschappelijke output.
SOLLICITEREN
Solliciteren kan alleen online via e-recruitment tot de uiterste inschrijvingsdatum (zie bovenaan). We aanvaarden geen laattijdige of onvolledige sollicitaties, of sollicitaties die niet via de online toepassing worden bezorgd.
Volgende documenten dient u toe te voegen aan uw sollicitatie:
Let op: elk veld heeft een beperking van maximum 10 MB.
MEER INFORMATIE
Inpassing van deze vacature in de strategie van de vakgroep.
Voor meer informatie over deze vacature kunt u contact opnemen met prof. Sabine Wittevrongel, voorzitter van de facultaire selectiecommissie (sabine.wittevrongel@ugent.be; +32 (0)9 2648901).
Vragen over online solliciteren? Lees de FAQ of contacteer ons via selecties@ugent.be of 09 264 34 36
Ghent University is one of the top 100 universities in the Dutch language area, with more than 44,000 students and 15,000 staff members.
De pagina van de werkgever bekijken