KU Leuven

Doctoraatspositie: kennis over engineering bij leerlingen en STEM-leraren

2024-11-05 (Europe/Brussels)
Baan opslaan

Over de werkgever

KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.

De pagina van de werkgever bekijken

Ingenieurs doen de wereld bewegen, letterlijk en figuurlijk. Het zijn creatieve denkers, durvers, designers en doeners. De Faculteit Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven wil een belangrijke rol spelen in het STEM-onderwijs in het Vlaamse onderwijslandschap en ver daarbuiten. Het onderwijs is gebaseerd op kennisgedreven onderzoek en zet sterk in op onderwijsinnovatie. Naast onderwijs en onderzoek is de Faculteit Ingenieurswetenschappen ook begaan met haar maatschappelijke rol. Zij voedt en objectiveert het maatschappelijk debat over actuele thema’s met gefundeerde standpunten en kennis. Binnen deze bredere maatschappelijke rol zet de faculteit zich in voor de promotie van STEM-opleidingen bij middelbare scholieren. Dit onderzoeksproject zal uitgevoerd worden binnen de onderzoeksgroep iSTEM-didactiek van de Faculteit Ingenieurswetenschappen en LESEC, het Leuven Engineering & Science Education Center, waarbinnen nauw samengewerkt wordt met andere onderzoekers in de Groep W&T om de studiebegeleiding en het onderwijs voor (toekomstige) ingenieurs, wetenschappers en architecten (STEAM) verder te ontwikkelen en ondersteunen op basis van wetenschappelijk onderzoek.
Website van de eenheid

Project

InnovationLab  ondersteunt leerkrachten van de derde graad van het middelbaar onderwijs in het leggen van de link tussen de leerplannen van de STEM vakken en de realiteit. Via uitleenbare modules rond een maatschappelijk relevant thema, wordt de interesse van de leerlingen (en de leerkrachten) voor STEM-opleidingen geprikkeld. Voorbeelden zijn: “Bouw een ooggestuurde interface zodat Sofie haar rolstoel kan besturen”, “Onderzoek de stappen in een waterzuiveringsproces en bouw een waterzuiveringsinstallatie”, en “Onderzoek stress op school met je eigen ECG-hartslagmeter”… De maatschappelijke relevantie, de interdisciplinariteit en het zoeken van een concrete oplossing voor een uitdaging lopen als rode draad doorheen de projecten.  De uitleenmodules bevatten al het nodige materiaal om de leerlingen te laten ontdekken, experimenteren en ‘ingenieuren’, inclusief handleidingen voor leerlingen en leerkrachten. We promoten daarbij volgende basisprincipes voor kwaliteitsvolle, geïntegreerde STEM (iSTEM)-lessen: (1) probleemgecentreerd leren, (2) integratie van leerinhouden uit de verschillende STEM-vakken, (3) onderzoekend en/of ontwerpend leren, (4) coöperatief leren, (5) steunend op inzichten van vakdidactisch onderzoek. 
De Faculteit Ingenieurswetenschappen heeft in het kader van 600 jaar KU Leuven de bestaande uitleenmodules uitgebreid met vier nieuwe projecten. Scholen kunnen vanaf nu ook meedingen naar de prestigieuze STEM-Award. We beschikken over één doctoraatspositie die gericht is op onderzoek naar de effecten van het STEM-Award initiatief op de perceptie van leraren en leerlingen op engineering en naar het optimaliseren van het initiatief o.b.v. de bevindingen.

Profiel

Wij zoeken een sterk gemotiveerde, enthousiaste, communicatieve, en leergierige onderzoeker die gedreven is om toegepast onderwijskundig onderzoek te voeren over het STEM-onderwijs in Vlaanderen. 
Kandidaten hebben: 
• zich minstens onderscheiden bij het behalen van hun Masterdiploma in de (industriële) (bio-) Ingenieurswetenschappen, wetenschappen, wiskunde of architectuur. 
• affiniteit met en interesse in STEM in het secundair onderwijs. Een diploma lerarenopleiding is een pluspunt.
• heel goede kennis van Nederlands én Engels, zowel geschreven als gesproken
• kennis van statistische analyses, of bereidheid zich hierin te ontwikkelen
• goede onderzoeksvaardigheden, en het engagement om zich snel in de gepaste onderzoeksmethodieken en ICT-toepassingen in te werken
• netwerk- en communicatievaardigheden. Het onderzoek wordt immers uitgevoerd in samenwerking met leraren, leerlingen, docenten, studenten en ingenieurs in het werkveld. 
• zin voor initiatief 
• zelfstandig. Je komt terecht in een team dat klaarstaat met advies, maar het doctoraat is wel jouw lange termijn project. 
Als doctoraatsstudent doorloop je een doctoraatsopleiding aan de Arenberg Doctoral School waarin je de tijd en ruimte krijgt om bij te leren en onderzoeksexpertise te ontwikkelen, op maat van specifieke noden en interesses. Ook een beperkte onderwijsopdracht behoort tot het takenpakket. 

Aanbod

Een voltijdse aanstelling met een competitief salaris als doctoraatsbursaal. Er is financiering beschikbaar voor twee jaar. We engageren ons om samen met de aangestelde onderzoeker bijkomende financiering te zoeken voor twee bijkomende jaren.

. Startdatum: 15 november 2024 of te bespreken onderling overleg. 

LESEC
Innovation Lab
STEM-Award

Interesse?

Heb je interesse in het project en herken je je in een aantal van deze kenmerken? Bezorg ons dan via de online sollicitatiepagina je CV en motivatiebrief, de elektronische versie (mogelijks nog ‘in revision’) van een recent onderzoeksproject (vb. masterproef, wetenschappelijke publicatie, etc.), je bachelor- en masterdiploma transcripts en de namen van twee referenties. 
Indien je heel veel interesse hebt in deze vacature, maar vrees je niet te voldoen aan de gevraagde competenties, neem dan zeker contact op. Meer informatie is te verkrijgen bij prof. dr. ir. Hanne Deprez, tel.: +32 16 32 86 26, mail: hanne.deprez@kuleuven.be.

KU Leuven wil een inclusieve, respectvolle en sociaal veilige gemeenschap zijn. Wij omarmen diversiteit tussen individuen en groepen als een meerwaarde. Open dialoog en verschillen in perspectief zijn noodzakelijk in een ambitieuze onderzoeks- en onderwijsomgeving. In ons streven naar gelijke kansen erkennen wij de gevolgen van historische ongelijkheden. Wij aanvaarden geen enkele vorm van discriminatie op basis van, onder meer, geslacht, genderidentiteit en -expressie, seksuele oriëntatie, leeftijd, etnische of nationale afkomst, huidskleur, levensbeschouwelijke overtuiging, neurodivergentie, arbeidshandicap, gezondheid, of socio-economische status. Bij vragen over toegankelijkheid of aangeboden ondersteuning helpen we je graag op dit e-mailadres.

Informatie over de vacature

Functienaam
Doctoraatspositie: kennis over engineering bij leerlingen en STEM-leraren
Werkgever
Locatie
Oude Markt 13 Leuven, België
Gepubliceerd
2024-10-08
Uiterste sollicitatiedatum
2024-11-05 23:59 (Europe/Brussels)
2024-11-05 23:59 (CET)
Soort functie
PhD
Baan opslaan

Meer vacatures bij deze werkgever

Over de werkgever

KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.

De pagina van de werkgever bekijken

Dit vind je misschien ook interessant