Vrije Universiteit Brussel

Doctoraatsbeurs in toegepaste economische wetenschappen (Marketing)

2024-12-09 (Europe/Brussels)
Baan opslaan

1 - Werken bij de VUB

De Vrije Universiteit Brussel staat al meer dan 50 jaar voor vrijheid, gelijk(waardig)heid en verbondenheid, en dat leeft sterk op onze campussen bij zowel studenten als personeel.

Bij de VUB vind je een diverse verzameling aan persoonlijkheden: innovators pur sang, maar vooral mensen die 100% hun authentieke zelf zijn. Met zo’n 4.000 medewerkers zijn we de grootste Nederlandstalige werkgever, in de privésector, in Brussel; een internationale stad waarmee we ons maar al te graag verbinden en waar(rond) onze 4 campussen gelegen zijn. 

Voeg daarbij ons beginsel van vrij onderzoek - waarin zelfreflectie, een kritische houding en een open, creatieve geest rond wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken centraal staan - en je hebt een universiteit die fundamenteel grensverleggend en pionierend is op het vlak van onderwijs en onderzoek. Kortom: de VUB ten voeten uit

De VUB is bovendien lid van EUTOPIA, een alliantie van gelijkgestemde Europese universiteiten, allen klaar om zichzelf opnieuw uit te vinden. 

2 - Functie

Momenteel zijn we voor de Onderzoeksbursalen van de Faculteit Sociale Wetenschappen en Solvay Business School, vakgroep Business, onderzoeksgroep Studies in Media, Innovation and Technology op zoek naar een doctoraatsbursaal.

Meer concreet zal je takenpakket, ter voorbereiding van een doctoraat, er als volgt uitzien:

  • Je voert in hoofdzaak onderzoek uit, en dit met het oog op het behalen van een doctoraat op proefschrift in het domein van de Toegepaste Economische Wetenschappen (Marketing).

  • Je zal bij aanvang van de doctoraatswerkzaamheden in samenspraak met je promotoren (Prof. Dr. Kim Willems – VUB, en Prof. Dr. Lieve Doucé – UHasselt) het doctoraatsthema kunnen uitwerken en concretiseren. We houden hierbij rekening met zowel jouw interesses als onze expertise.

  • Om je alvast een idee te geven van mogelijke richtingen: je wordt aangesteld in de VUB onderzoeksgroep IMEC-Smit (Studies in Media, Innovation and Technology), waar je met je collega’s aansluit in de groep MUX (Media, Marketing & User Experiences). Je onderzoek heeft als doel een brug te slaan tussen (digitale) innovaties (al dan niet technologisch) en de sociale wetenschappen. Hoe kunnen we consumenten overtuigen van de waarde van bepaalde innovaties, met als doel hun eigen welzijn alsook dat van onze samenleving te verbeteren?

  • Je doctoraatsonderzoek zal bovendien in nauwe samenwerking gevoerd worden met de onderzoeksgroep Marketing van de UHasselt (Prof. Dr. Lieve Doucé). De onderzoeksexpertise in deze groep situeert zich binnen zintuiglijke marketing en online consumentengedrag. Met jouw doctoraatsonderzoek draag je bij tot inzichten over hoe we consumenten in digitale omgevingen beter geïnformeerde beslissingen kunnen laten maken (bv. aan de hand van mentale inbeelding van zintuiglijke aspecten van een product, of door het inzetten van zintuiglijke technologie of AR of VR). De bedoeling is om je doctoraat een ‘joint PhD’ te maken (VUB is je thuisinstelling, UHasselt wordt je gastinstelling).

  • Je communiceert over je onderzoek door te publiceren en presentaties te geven op (inter)nationale conferenties en netwerkt op dergelijke bijeenkomsten met andere onderzoekers.

  • Je zal bijstand verlenen in het onderwijs aan de VUB (bijstand verlenen aan begeleiding van oefeningensessies, voorbereiding en evaluatie van examens en taken, ...) in het brede domein van (strategische) marketing, academisch schrijven en marktonderzoek (en dit in zowel in Nederlandstalige als Engelstalige opleidingen, aan dag- en/of werkstudenten).

  • Je verleent bijstand bij de begeleiding van onderzoekspapers en masterproeven aan de VUB.

  • Je zal bijdragen tot het dagelijks functioneren van de vak- en onderzoeksgroep aan de VUB.

Voor deze functie zal onze Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus (Elsene) je thuisbasis worden. 

3 - Profiel

Wat verwachten wij van jou?

  • Je kan zeer goede studieresultaten voorleggen.
  • Je kan goede resultaten van je masterproef voorleggen
  • Je getuigt van de nodige kritische ingesteldheid als onderzoeker.
  • Je beschikt over het nodige probleemoplossend vermogen.
  • Je bent leergierig en kwaliteitsgericht.
  • Je hebt affiniteit met en/of relevante werkervaring in Marketing.
  • Je hebt goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden in zowel het Nederlands als Engels.
  • Je bent collegiaal en je kan goed in teamverband werken.
  • Je werkt zelfstandig, resultaatgericht en planmatig.
  • Je hebt uitstekende organisatorische vaardigheden.
  • Je hebt geen werkzaamheden verricht in het kader van een mandaat als assistent bezoldigd ten laste van de werkingsmiddelen, gedurende meer dan 12 maanden (gecumuleerd). 

VUB wil een weerspiegeling zijn van de maatschappij waar ieders talent wordt gewaardeerd, ongeacht het gender, geslacht, leeftijd, religie, huidskleur, migratieachtergrond, functiebeperking en de neurodiversiteit.

4 - Aanbod

Word jij onze nieuwe collega?

Dan bieden we je een voltijdse doctoraatsbeurs aan, voor de duur van 12 maanden (verlengbaar tot max. 48 maanden, mits positieve evaluatie van de doctoraatswerkzaamheden), met voorziene startdatum 01-02-2025.

Je ontvangt een beursbedrag gekoppeld aan een van de barema’s die door de overheid worden vastgelegd.

OPGELET: De effectieve uitwerking van de doctoraatsbeurs is onderworpen aan de opschortende voorwaarde van jouw inschrijving als doctoraatsstudent aan de universiteit.

Bij de VUB garanderen we een open, betrokken en diverse werkplek en bieden we je kansen om je carrière (verder) uit te bouwen.

Daarnaast geniet je van voordelen als:

  • Uitgebreide thuiswerkmogelijkheden, een telewerkvergoeding van 50 euro per maand OF een internetvergoeding van 20 euro per maand; 
  • Een open informele werkomgeving met aandacht voor je work-life balance, een uitzonderlijke verlofregeling met 35 verlofdagen (bij voltijdse tewerkstelling), sluiting tussen Kerstmis en Nieuwjaar, en 3 extra verlofdagen; 
  • Een kosteloze hospitalisatieverzekering
  • Maximale terugbetaling van woon-werkverkeer met het openbaar vervoer en/of een fietsvergoeding; 
  • Gevarieerde maaltijden in onze campusrestaurants aan een aantrekkelijk tarief; 
  • Voordelige sportmogelijkheden, een gamma aan kortingen via Benefits@Work (in allerlei winkels, op vluchten, in tankstations, pretparken...) en Ecocheques
  • Kinderdagverblijf vlak bij de campus, korting op vakantiekampen
  • De ruimte om je job-inhoud mee te vormen en voortdurend bij te leren via onze VUB-leerplatformen en opleidingen; 
  • En tot slot: toffe collega's met een gezonde drive.

5 - Geïnteresseerd?

Spreekt deze functie je aan?

Stel je dan kandidaat, ten laatste op 09-12-2024, via jobs.vub.be, en laad volgende documenten op: 

  • je motivatiebrief; 
  • je curriculum vitae; 
  • je diploma’s (niet van toepassing voor VUB-alumni).
  • Bijkomend vragen we je een schriftelijke intake proef in te dienen bij je kandidatuur. Voor je doctoraat ga je naar een viertal empirische onderzoeken (papers) toe werken, die je bundelt en verdedigt.  Stel (hypothetisch) dat je voor je eerste paper zou wil mikken op deze call for papers: https://www.servsig.org/wordpress/2024/01/cfp-jstp-immersive-service-experiences/. Kan je een kort onderzoeksvoorstel voorbereiden, waarbij je op max. 3 bladzijden je idee aan ons voorstelt?  Hierbij willen we volgende zaken aan bod zien komen waar we ook kort over spreken in het sollicitatiegesprek, indien we je hiervoor uitnodigen, in een open en constructief en verkennend gesprek:
    • (1) probleemstelling,
    • (2) onderzoeksdoelstellingen (vragen/hypotheses),
    • (3) minstens een vijftal relevante, kwaliteitsvolle wetenschappelijke artikels uit de literatuur die aanverwant aan jouw onderzoeksdoel zijn, waarvan je de kerninzichten kort benoemt,
    • (4) een eerste ruw idee op vlak van onderzoeksmethode(s) die jou geschikt lijken om jouw onderzoeksdoelen te bereiken (met argumentatie voor de keuze: pro’s en con’s mogen).

Heb je vragen over deze functie? Contacteer dan prof. dr. Kim Willems via kim.willems@vub.be of 0032 2 614 84 28. 

Sollicitatiegesprekken staan voorlopig ingepland op 17 december (hele dag) en 18 december (vanaf 14u). Gelieve je op deze momenten (indien mogelijk) beschikbaar te houden. 

Wil je graag weten hoe het is om te werken bij de VUB? Ga dan naar jobs.vub.be, en ontdek alles over o.a. onze campussen, voordelen, strategische doelen en collega’s.

Wil je meer info over EUTOPIA? Ga dan naar eutopia-university.eu, en kom meer te weten over ons Europees netwerk van universiteiten. 

Informatie over de vacature

Functienaam
Doctoraatsbeurs in toegepaste economische wetenschappen (Marketing)
Locatie
Boulevard de la Plaine 2 Brussel, België
Gepubliceerd
2024-10-17
Uiterste sollicitatiedatum
2024-12-09 23:59 (Europe/Brussels)
2024-12-09 23:59 (CET)
Soort functie
PhD
Baan opslaan

Meer vacatures bij deze werkgever

Over de werkgever

De Vrije Universiteit Brussel is ontstaan uit de Franstalige Université Libre de Bruxelles (ULB) die in 1834 door de Brusselse advocaat van Vlaamse...

De pagina van de werkgever bekijken

Dit vind je misschien ook interessant

...
Towards a Green and Ethical Future University of Jyväskylä Leestijd: 4 min
...
Making Connections in the Heart of Europe Universiteit Maastricht (UM) Leestijd: 4 min
...
Giving Back to the Leaders of Tomorrow Hochschule Reutlingen Leestijd: 4 min
Meer stories