De Vrije Universiteit Brussel staat al meer dan 50 jaar voor vrijheid, gelijk(waardig)heid en verbondenheid, en dat leeft sterk op onze campussen bij zowel studenten als personeel.
Bij de VUB vind je een diverse verzameling aan persoonlijkheden: innovators pur sang, maar vooral mensen die 100% hun authentieke zelf zijn. Met zo’n 4.000 medewerkers zijn we de grootste Nederlandstalige werkgever, in de privésector, in Brussel; een internationale stad waarmee we ons maar al te graag verbinden en waar(rond) onze 4 campussen gelegen zijn.
Voeg daarbij ons beginsel van vrij onderzoek - waarin zelfreflectie, een kritische houding en een open, creatieve geest rond wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken centraal staan - en je hebt een universiteit die fundamenteel grensverleggend en pionierend is op het vlak van onderwijs en onderzoek. Kortom: de VUB ten voeten uit.
De VUB is bovendien lid van EUTOPIA, een alliantie van gelijkgestemde Europese universiteiten, allen klaar om zichzelf opnieuw uit te vinden.
Momenteel zijn we voor de Onderzoeksbursalen van de Faculteit Sociale Wetenschappen en Solvay Business School, vakgroep Business, onderzoeksgroep Studies in Media, Innovation and Technology op zoek naar een doctoraatsbursaal.
Meer concreet zal je takenpakket, ter voorbereiding van een doctoraat, er als volgt uitzien:
Je voert in hoofdzaak onderzoek uit, en dit met het oog op het behalen van een doctoraat op proefschrift in het domein van de Toegepaste Economische Wetenschappen (Marketing).
Je zal bij aanvang van de doctoraatswerkzaamheden in samenspraak met je promotoren (Prof. Dr. Kim Willems – VUB, en Prof. Dr. Lieve Doucé – UHasselt) het doctoraatsthema kunnen uitwerken en concretiseren. We houden hierbij rekening met zowel jouw interesses als onze expertise.
Om je alvast een idee te geven van mogelijke richtingen: je wordt aangesteld in de VUB onderzoeksgroep IMEC-Smit (Studies in Media, Innovation and Technology), waar je met je collega’s aansluit in de groep MUX (Media, Marketing & User Experiences). Je onderzoek heeft als doel een brug te slaan tussen (digitale) innovaties (al dan niet technologisch) en de sociale wetenschappen. Hoe kunnen we consumenten overtuigen van de waarde van bepaalde innovaties, met als doel hun eigen welzijn alsook dat van onze samenleving te verbeteren?
Je doctoraatsonderzoek zal bovendien in nauwe samenwerking gevoerd worden met de onderzoeksgroep Marketing van de UHasselt (Prof. Dr. Lieve Doucé). De onderzoeksexpertise in deze groep situeert zich binnen zintuiglijke marketing en online consumentengedrag. Met jouw doctoraatsonderzoek draag je bij tot inzichten over hoe we consumenten in digitale omgevingen beter geïnformeerde beslissingen kunnen laten maken (bv. aan de hand van mentale inbeelding van zintuiglijke aspecten van een product, of door het inzetten van zintuiglijke technologie of AR of VR). De bedoeling is om je doctoraat een ‘joint PhD’ te maken (VUB is je thuisinstelling, UHasselt wordt je gastinstelling).
Je communiceert over je onderzoek door te publiceren en presentaties te geven op (inter)nationale conferenties en netwerkt op dergelijke bijeenkomsten met andere onderzoekers.
Je zal bijstand verlenen in het onderwijs aan de VUB (bijstand verlenen aan begeleiding van oefeningensessies, voorbereiding en evaluatie van examens en taken, ...) in het brede domein van (strategische) marketing, academisch schrijven en marktonderzoek (en dit in zowel in Nederlandstalige als Engelstalige opleidingen, aan dag- en/of werkstudenten).
Je verleent bijstand bij de begeleiding van onderzoekspapers en masterproeven aan de VUB.
Je zal bijdragen tot het dagelijks functioneren van de vak- en onderzoeksgroep aan de VUB.
Voor deze functie zal onze Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus (Elsene) je thuisbasis worden.
Wat verwachten wij van jou?
VUB wil een weerspiegeling zijn van de maatschappij waar ieders talent wordt gewaardeerd, ongeacht het gender, geslacht, leeftijd, religie, huidskleur, migratieachtergrond, functiebeperking en de neurodiversiteit.
Word jij onze nieuwe collega?
Dan bieden we je een voltijdse doctoraatsbeurs aan, voor de duur van 12 maanden (verlengbaar tot max. 48 maanden, mits positieve evaluatie van de doctoraatswerkzaamheden), met voorziene startdatum 01-02-2025.
Je ontvangt een beursbedrag gekoppeld aan een van de barema’s die door de overheid worden vastgelegd.
OPGELET: De effectieve uitwerking van de doctoraatsbeurs is onderworpen aan de opschortende voorwaarde van jouw inschrijving als doctoraatsstudent aan de universiteit.
Bij de VUB garanderen we een open, betrokken en diverse werkplek en bieden we je kansen om je carrière (verder) uit te bouwen.
Daarnaast geniet je van voordelen als:
Spreekt deze functie je aan?
Stel je dan kandidaat, ten laatste op 09-12-2024, via jobs.vub.be, en laad volgende documenten op:
Heb je vragen over deze functie? Contacteer dan prof. dr. Kim Willems via kim.willems@vub.be of 0032 2 614 84 28.
Sollicitatiegesprekken staan voorlopig ingepland op 17 december (hele dag) en 18 december (vanaf 14u). Gelieve je op deze momenten (indien mogelijk) beschikbaar te houden.
Wil je graag weten hoe het is om te werken bij de VUB? Ga dan naar jobs.vub.be, en ontdek alles over o.a. onze campussen, voordelen, strategische doelen en collega’s.
Wil je meer info over EUTOPIA? Ga dan naar eutopia-university.eu, en kom meer te weten over ons Europees netwerk van universiteiten.
De Vrije Universiteit Brussel is ontstaan uit de Franstalige Université Libre de Bruxelles (ULB) die in 1834 door de Brusselse advocaat van Vlaamse...
De pagina van de werkgever bekijken