KU Leuven

Doctoraatsonderzoek naar cognitief sterk functioneren bij kwetsbare groepen leerlingen

2024-10-12 (Europe/Brussels)
Baan opslaan

Over de werkgever

KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.

De pagina van de werkgever bekijken

De onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (SCenO) bestudeert de typische en atypische ontwikkeling over de levensloop en binnen verschillende sociale contexten, zoals familie- en peersystemen, scholen en woonzorgcentra. Het doctoraatsproject situeert zich binnen het domein van de schoolpsychologie. Onderzoek in de schoolpsychologie betreft de ontwikkeling van kinderen en jongeren in de schoolcontext en de risico- en protectieve factoren voor die ontwikkeling. De focus ligt daarbij op de rol van factoren in de sociale context (e.g., relaties en interacties met peers, leerkrachten, ouders) in interactie met persoonsfactoren (e.g., cognitieve vaardigheden, persoonlijkheid). Aspecten van ontwikkeling die we onderzoeken, zijn onder meer gedragsmatig en emotioneel functioneren, schoolse motivatie en betrokkenheid, (academisch) zelfconcept, (onder)presteren en schoolloopbaan.
Website van de eenheid

Project

De doctoraatsonderzoeker zal werken binnen Expertisecentrum TALENT, een interuniversitair consortium van de KU Leuven, Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen, gehost door KU Leuven (Onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context). 
Expertisecentrum TALENT werd door de Vlaamse Overheid aangesteld als interuniversitair expertisecentrum voor het ‘Ondersteuningsbeleid voor Cognitief Sterk Functionerende Leerlingen’. Samen met 20 geselecteerde ankerscholen wordt gewerkt aan de uitbouw van een passend beleid en een passende onderwijspraktijk voor cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen in het Vlaams regulier onderwijs. Dat gebeurt voornamelijk via de organisatie van professioneel lerende netwerken met andere scholen. Het expertisecentrum staat in voor de coördinatie, wetenschappelijke ondersteuning en begeleiding van de ankerscholen in het onderzoeken van de effectiviteit van hun onderwijspraktijken.
De doctoraatsstudent verbonden aan de KU Leuven zal bijdragen aan dit project via een mix van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Het project zal zich richten op CSF leerlingen met familiale of persoonlijke kwetsbaarheden die het risico op schools onderpresteren verhogen. Zowel leerlingen uit gezinnen met een lagere sociaal-economische status als leerlingen met een leer- of ontwikkelingsstoornis (zgn. dubbel bijzondere leerlingen) krijgen daarbij bijzondere aandacht. Centrale overkoepelende vraag is hoe cognitieve talentontwikkeling gestimuleerd kunnen worden in een context van kwetsbaarheid. Welke kind- en contextfactoren faciliteren de ontwikkeling van motivatie, betrokkenheid, leren en prestaties van deze leerlingen? Welke hindernissen dienen overwonnen te worden?
De doctoraatsstudent zal een beroep kunnen doen op reeds verzamelde data van grootschalige longitudinale studies (o.m. de longitudinale TALENT studie) en op kwalitatieve data uit interviews. Daarnaast zal, in samenwerking met de ankerscholen, nieuw kwalitatief en kwantitatief onderzoek worden opgezet (bv. interventie-onderzoek; experimenteel N=1-onderzoek). De kandidaat zal in dit PhD-traject begeleid worden door prof. Karine Verschueren (promotor) en dr. Alicia Ramos (copromotor).
De succesvolle kandidaat zal ook bijdragen aan disseminatie en valorisatie binnen het Ondersteuningsbeleid voor CSF leerlingen, onder meer door het vertalen en verspreiden van bevindingen uit internationale studies via het TALENT platform (Home | Project Talent) en de nieuwsbrief, het mee begeleiden van het effectiviteitsonderzoek, het ontwikkelen van ondersteunende materialen en tools, het delen van bevindingen uit eigen onderzoek met ankerscholen en lerende netwerken, etc.

Profiel

  • Je hebt een masterdiploma in de psychologie (bij voorkeur school- of klinische psychologie), pedagogische wetenschappen (bij voorkeur orthopedagogiek) of onderwijswetenschappen;
  • Je hebt een grote interesse in het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek over cognitief sterk functioneren en groepen die kwetsbaar zijn voor schools onderpresteren;
  • Je hebt uitstekende schriftelijke en mondelinge taalvaardigheden; Nederlands spreken is een vereiste;
  • Je hebt ervaring met wetenschappelijk onderzoek (kwantitatief en/of kwalitatief) en bent gemotiveerd om je verder in te werken in kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden en experimenteel N=1-onderzoek;
  • Je bent leergierig en kan je werk zelfstandig organiseren;
  • Je kan goed in team samenwerken en bent communicatief sterk.

Aanbod

Wij bieden je: 
  • een aanstelling als doctoraatsbursaal voor 1 jaar; na positieve evaluatie kan de aanstelling verlengd worden tot 31 augustus 2028;
  • de kans om mee te werken aan een onderwijskundig en maatschappelijk relevant doctoraatsonderzoek;
  • een warme en ondersteunende werkomgeving in de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context, KU Leuven;
  • samenwerking met een gemotiveerd interuniversitair team van onderzoekers (aan KU Leuven, UGent, Universiteit Antwerpen) en met gedreven medewerkers van ankerscholen in het project Ondersteuningsbeleid CSF leerlingen;
  • tal van mogelijkheden om bij te dragen aan de onderwijspraktijk door interventie-onderzoek in scholen en disseminatie en valorisatie van onderzoeksbevindingen;
  • de kans om aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven een doctoraatsopleiding te volgen; aan onze faculteit wordt van doctoraatsstudenten gevraagd om in beperkte mate onderwijsondersteuning te bieden (120 u/per jaar); de aard van de onderwijstaken wordt in overleg met de kandidaat bepaald.

Interesse?

Meer informatie is te verkrijgen bij prof. dr. Karine Verschueren, tel.: +32 16 32 61 06, mail: karine.verschueren@kuleuven.be.

Sollicitatiegesprekken met een selectie van kandidaten zullen plaatsvinden op donderdag 17 of vrijdag 18 oktober. 

Er kan aan de kandidaten een opdracht gegeven worden tijdens of voorafgaand aan het sollicitatiegesprek.

KU Leuven wil een inclusieve, respectvolle en sociaal veilige gemeenschap zijn. Wij omarmen diversiteit tussen individuen en groepen als een meerwaarde. Open dialoog en verschillen in perspectief zijn noodzakelijk in een ambitieuze onderzoeks- en onderwijsomgeving. In ons streven naar gelijke kansen erkennen wij de gevolgen van historische ongelijkheden. Wij aanvaarden geen enkele vorm van discriminatie op basis van, onder meer, geslacht, genderidentiteit en -expressie, seksuele oriëntatie, leeftijd, etnische of nationale afkomst, huidskleur, levensbeschouwelijke overtuiging, neurodivergentie, arbeidshandicap, gezondheid, of socio-economische status. Bij vragen over toegankelijkheid of aangeboden ondersteuning helpen we je graag op dit e-mailadres.

Informatie over de vacature

Functienaam
Doctoraatsonderzoek naar cognitief sterk functioneren bij kwetsbare groepen leerlingen
Werkgever
Locatie
Oude Markt 13 Leuven, België
Gepubliceerd
2024-09-18
Uiterste sollicitatiedatum
2024-10-12 23:59 (Europe/Brussels)
2024-10-12 23:59 (CET)
Soort functie
PhD
Baan opslaan

Meer vacatures bij deze werkgever

Over de werkgever

KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.

De pagina van de werkgever bekijken