KU Leuven

Doctoraatspositie in Astronomy Education in een Planetarium

2024-05-30 (Europe/Brussels)
Baan opslaan

Over de werkgever

KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.

De pagina van de werkgever bekijken

In de APER groep (Astronomy & Physics Education Research) binnen het Departement Natuurkunde en Sterrenkunde brengen we theoretisch en empirisch onderzoek samen om meer inzicht te verwerven in leer- en onderwijsprocessen rond fysica en sterrenkunde - van basisonderwijs tot universitair onderwijs. De belangrijkste onderzoeksthema's hebben te maken met het verwerven van conceptueel inzicht, het samenspel tussen wiskunde en fysica, de rol van representaties in het leerproces en de Nature of Science.

Het onderzoek zal gebeuren onder begeleiding van Prof. Mieke De Cock (APER - Departement Natuurkunde & Sterrenkunde), Prof. Hans Van Winckel (Instituut voor Sterrenkunde - Departement Natuurkunde & Sterrenkunde) en Prof. Wim Van Dooren (CIP&T - Faculteit Psychologie & Pedagogische wetenschappen) in nauwe samenwerking met Prof. Rodrigo Alvarez van het Planetarium in Brussel.

Website van de eenheid

Project

Een bezoek aan een planetarium is een onderdompeling in defascinerende wereld van de sterrenkunde. De projectie op een dome biedt boeiende visualisatiemogelijkheden en de shows spelen in op de natuurlijke verwondering van het publiek. Het effect van die voorstellingen op het leren van belangrijke concepten in de sterrenkunde is echter veel minder duidelijk. In dit project onderzoeken we hoe de visualisaties best ingezet worden om het leereffect te vergroten. We selecteerden eenspecifiek thema, namelijk de schijnbare bewegingen van Zon en sterren zoals we die dagelijks waarnemen en kunnen zien veranderen. In lopend onderzoek zien we dat zowel leerlingen als studenten moeilijkheden hebben om die schijnbare beweging op de hemelbol te vertalen naar een correct fysisch model of, omgekeerd, om via een correct fysisch inzicht alle aspecten van die schijnbare beweging te verklaren. Opvallend daarbij is dat de schijnbare beweging van sterren minder goed begrepen wordt dan die van de Zon. We zullen nagaan of en welke mentale modellen studenten gebruiken om de schijnbare bewegingen te verklaren en wat de invloed van het planetarium daarbij kan zijn. Beter inzicht in de denkprocessen van leerlingen zal leiden tot de ontwikkeling van aangepast educatief materiaal waarmee we de ontwikkeling van correcte mentale modellen ondersteunen. Als doctoraatsstudent in ons multidisciplinair team kan je zo mee een voortrekkersrol spelen in het jonge onderzoeksgebied rond Astronomy Education dat in Europa volop in ontwikkeling is.

Profiel

  • je bezit een masterdiploma Fysica of Sterrenkunde of Psychologie of Pedagogische Wetenschappen - met zeer goede studieresultaten (minstens niveau onderscheiding), of zal dat heel binnenkort behalen
  • een lerarendiploma behaald aan een universiteit met vakdidactiek fysica is een pluspunt
  • je hebt sterke interesse in onderwijs én in wetenschappen
  • je beschikt over een uitstekende kennis van het Engels
  • een goede kennis van het Nederlands is een meerwaarde (dataverzameling bij leerlingen)
  • je bent nauwgezet, systematisch en volhardend, maar ook sociaal en gericht op samenwerking

Aanbod

  • voltijdse tewerkstelling van bepaalde duur als doctoraatsbursaal (1 jaar, hernieuwbaar, in totaal max. 4 jaar), met een aantrekkelijke beurs.
  • lid van Arenberg Doctoral School, met veel mogelijkheden tot professionele ontwikkeling
  • lid van een jonge onderzoeksgroep met regelmatig mogelijkheid om deel te nemen aan internationale wetenschappelijke conferenties en interactie met international collega's

Interesse?

Meer informatie is te verkrijgen bij prof. dr. Mieke De Cock, tel.: +32 16 32 42 48, mail: mieke.decock@kuleuven.be of prof. dr. Wim Van Dooren, tel.: +32 16 32 57 55, mail: wim.vandooren@kuleuven.be.

KU Leuven wil een inclusieve, respectvolle en sociaal veilige gemeenschap zijn. Wij omarmen diversiteit tussen individuen en groepen als een meerwaarde. Open dialoog en verschillen in perspectief zijn noodzakelijk in een ambitieuze onderzoeks- en onderwijsomgeving. In ons streven naar gelijke kansen erkennen wij de gevolgen van historische ongelijkheden. Wij aanvaarden geen enkele vorm van discriminatie op basis van, onder meer, geslacht, genderidentiteit en -expressie, seksuele oriëntatie, leeftijd, etnische of nationale afkomst, huidskleur, levensbeschouwelijke overtuiging, neurodivergentie, arbeidshandicap, gezondheid, of socio-economische status. Bij vragen over toegankelijkheid of aangeboden ondersteuning helpen we je graag op dit e-mailadres.

Informatie over de vacature

Functienaam
Doctoraatspositie in Astronomy Education in een Planetarium
Werkgever
Locatie
Oude Markt 13 Leuven, België
Gepubliceerd
2024-04-05
Uiterste sollicitatiedatum
2024-05-30 23:59 (Europe/Brussels)
2024-05-30 23:59 (CET)
Soort functie
PhD
Baan opslaan

Meer vacatures bij deze werkgever

Over de werkgever

KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.

De pagina van de werkgever bekijken

Dit vind je misschien ook interessant