KU Leuven

Onderzoek naar Verbindende Praktijken in het Secundair Onderwijs

2024-05-25 (Europe/Brussels)
Baan opslaan

Over de werkgever

KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.

De pagina van de werkgever bekijken

Het onderzoek wordt uitgevoerd aan de Onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (SCenO) van de KU Leuven onder leiding van dr. Evelien Buyse (hoofdonderzoeker), prof. dr. Jantine Spilt (promotor) in nauwe samenwerking met de copromotoren (prof. dr. Verschueren en prof. dr. Colpin).

SCenO (https://ppw.kuleuven.be/scad) bestudeert ontwikkelingsprocessen en beïnvloedende factoren vanaf de vroege kindertijd tot de late volwassenheid, voornamelijk door middel van longitudinaal en interventieonderzoek. Zowel de psychosociale als de cognitieve en motivationele ontwikkeling komen aan bod, en dit in diverse populaties. Bijzondere aandacht gaat naar de rol van de sociale context (familie, school/onderwijscontext, peers). Deze vacature sluit aan bij het lopende onderzoek naar leraar-leerling relaties en de effecten hiervan op het functioneren van kinderen en jongeren en hun leerkrachten.

SCenO is een warme onderzoekseenheid waar samenwerking en collegialiteit hand in hand gaan met kritisch wetenschappelijk denken. Naast regelmatige bijeenkomsten waar collega’s elkaar op de hoogte houden over het verloop van hun onderzoek, is er ook ruimte voor sociale activiteiten.

Functie

Wetenschappelijk onderzoek toont dat ondersteunende leerkracht-leerling relaties bijdragen aan het leren, de mentale gezondheid en de veerkracht van adolescenten. Toch weten we nog weinig over hoe leerkrachten werken aan goede relaties met hun leerlingen in het secundair onderwijs. Gekaderd binnen een ecologisch perspectief op veerkracht dat het belang van relaties tussen volwassenen en kinderen benadrukt, wil dit mixed-method onderzoeksproject kennis ontwikkelen dat bij kan dragen aan de ontwikkeling van interventies in het onderwijs die het welbevinden van adolescenten ondersteunen door relatiegerichte gedragingen van leerkrachten. In de eerste stappen wordt een vragenlijst voor leerlingen ontwikkeld en onderzocht om relatiegerichte gedragingen met een potentieel hoge impact te identificeren (via focusgroepsinterviews met leerlingen als eerste stap). Deze potentieel hoge impact gedragingen worden vervolgens onderzocht in een interventiestudie. De interventie zal bestaan uit een databank met micro-interventies die relatiegerichte gedragingen stimuleren die eenvoudig te implementeren zijn in de alledaagse lespraktijk. Daarnaast zullen participerende schoolteams school-specifieke begeleiding ontvangen van een expert trainer. We onderzoeken het effect van de interventie op de kwaliteit van de leerkracht-leerling relatie en op het welbevinden van adolescenten en leerkrachten middels een gerandomiseerde gecontroleerde studie (RCT) met voor- en nameting. Het implementatieproces wordt onderzocht door focusgroep interviews met leerkrachten. De studie zal uitgevoerd worden bij ongeveer 6 scholen, 90 leerkrachten en 1200 leerlingen in de eerste graad van het secundair (middelbaar) onderwijs. Deze studie draagt bij aan 1) de schaarse experimentele evidentie voor de invloed van leraar-leerling relaties op de  mentale gezondheid van jongeren en 2) de beschikbaarheid van effectieve, haalbare en schaalbare interventies voor het versterken van leraar-leerling relaties in het secundair (middelbaar) onderwijs.
Dit project wordt gefinancierd door het FWO-Rode Neuzenfonds. Typerend voor dit soort projecten is de praktijkrelevantie van het onderzoek met vooruitzichten op latere maatschappelijke toepassingen. In dit geval betreft het de ontwikkeling van een interventie (trainingsmodule met materialen voor scholen) die na een positieve evaluatie beschikbaar gesteld zal worden aan het onderwijs. 
Dit project wordt ondersteund door de stad Leuven en het Leuvens Steunpunt tegen Schooluitval waarin verschillende Leuvense onderwijs- en welzijnspartners vertegenwoordigd zijn. Een stuurgroep bestaande uit partners in het onderwijsveld adviseert het onderzoeksteam.
Voor dit project zoeken wij een enthousiaste wetenschappelijk medewerker. 

Profiel

Wij zoeken een master in de psychologie, pedagogische wetenschappen of opleidings- en onderwijswetenschappen (40-60% tewerkstelling), met bij voorkeur enige ervaring in onderzoek op scholen. Kandidaten met een bachelor in deze domeinen komen enkel in aanmerking wanneer zij een eigen geschreven tekst van voldoende wetenschappelijk niveau kunnen voorleggen.

Wie zoeken we?

  • Je hebt goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden (vooral in het Nederlands);
  • Je bent verantwoordelijk, werkt nauwgezet en kan goed in team samenwerken.
  • Je hebt interesse in de schoolomgeving als ontwikkelingscontext voor het psychologisch functioneren van leerlingen;
  • Je hebt interesse in de interpersoonlijke aspecten van het lerarenberoep, in het bijzonder de leraar-leerling relatie;
  • Je hebt een passie voor wetenschap en je wilt bijdragen aan de bevordering van evidence-informed practice in onderwijs;
  • Je beschikt over voldoende vaardigheden in eenvoudige statistische modellen (beschrijvende statistiek)
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het schrijven van professionele teksten (bv. masterproef, blogs voor professionals in het veld, …);
  • Je beschikt over organisatorische kwaliteit voor het uitvoeren van de dataverzameling;
  • Je bent een teamspeler en werkt met plezier samen met andere leden binnen het onderzoeksteam, SCenO en het Leuvense Steunpunt tegen Schooluitval;
  • Ervaring met de uitvoering van (interventie)onderzoek of projectmanagement in scholen is een troef.
Als wetenschappelijk medewerker maak je deel uit van het onderzoeksteam en werk je mee aan de dagelijkse uitvoering van het project. Je organiseert de dataverzameling op scholen en zorgt voor feedbackrapporten voor scholen. Je verzorgt de verslaggeving van teammeetings. Je neemt ook een actieve rol op in de communicatie van onderzoeksresultaten voor het brede publiek. Daarnaast kan je eenvoudige analyses uitvoeren en rapporteren over bevindingen van het onderzoek en kun je co-auteurschap opnemen aan (Nederlands- of Engelstalige) wetenschappelijke artikelen. Je werkplaats is KU Leuven, onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (SCenO).

Aanbod

Wij bieden een deeltijdse betrekking als wetenschappelijk medewerker (40-60%) voor 12 maanden vanaf 1 september 2024. De omvang van de deeltijdse betrekking zal tussen de 40 en 60% liggen afhankelijk van de ervaring en anciënniteit van de kandidaat. Het onderzoeksteam komt doorgaans samen op maandagen, dinsdagen of donderdagen. Flexibele uren en thuiswerken zijn bespreekbaar. 
SCenO biedt een aangename, motiverende, steunende en productieve omgeving voor jonge onderzoekers. De opdracht laat toe om zowel onderzoeksvaardigheden te versterken als ervaring op te doen in een praktijkcontext. Binnen ons onderzoeksteam zal je kunnen samenwerken met onderzoekers gesteund door een stuurgroep bestaande uit partners in het onderwijsveld (stad Leuven, Leuvense Steunpunt tegen Schooluitval, UCLL) die de resultaten van het onderzoek zullen helpen implementeren in scholen, CLB’s en lerarenopleidingen. Op die manier heeft je bijdrage ook directe relevantie voor de onderwijspraktijk.

Meer informatie

Website onderzoekseenheid SCenO
Blog van de onderzoekseenheid SCenO

Interesse?

Solliciteren voor deze vacature kan tot en met 25 mei via onze online sollicitatietoepassing door het uploaden van de volgende documenten (in PDF):
• Motivatiebrief in het Nederlands (max. 2 pagina's) waarin je ons verduidelijkt waarom we jou moeten selecteren voor deze positie (inclusief contactgegevens van een referent).
• CV (max. 3 pagina's); 
• Kopieën van diploma's en cijferlijsten op universitair niveau;
• Masterproef (ingediend of gepubliceerd) of andere wetenschappelijke tekst
Let op: Indien je nog niet afgestudeerd bent, kun je je enkel kandidaat stellen wanneer je ten laatste afstudeert in de tweede examenperiode van dit academiejaar (juni 2024).
Voor meer informatie over de inhoud van het project kan je terecht bij dr. Evelien Buyse (evelien.buyse@kuleuven.be ) of prof. dr. Jantine Spilt (jantine.spilt@kuleuven.be)
Sollicitatiegesprekken vinden plaats  op donderdag 6 juni in de voormiddag.

KU Leuven wil een inclusieve, respectvolle en sociaal veilige gemeenschap zijn. Wij omarmen diversiteit tussen individuen en groepen als een meerwaarde. Open dialoog en verschillen in perspectief zijn noodzakelijk in een ambitieuze onderzoeks- en onderwijsomgeving. In ons streven naar gelijke kansen erkennen wij de gevolgen van historische ongelijkheden. Wij aanvaarden geen enkele vorm van discriminatie op basis van, onder meer, geslacht, genderidentiteit en -expressie, seksuele oriëntatie, leeftijd, etnische of nationale afkomst, huidskleur, levensbeschouwelijke overtuiging, neurodivergentie, arbeidshandicap, gezondheid, of socio-economische status. Bij vragen over toegankelijkheid of aangeboden ondersteuning helpen we je graag op dit e-mailadres.

Informatie over de vacature

Functienaam
Onderzoek naar Verbindende Praktijken in het Secundair Onderwijs
Werkgever
Locatie
Oude Markt 13 Leuven, België
Gepubliceerd
2024-04-02
Uiterste sollicitatiedatum
2024-05-25 23:59 (Europe/Brussels)
2024-05-25 23:59 (CET)
Soort functie
Baan opslaan

Meer vacatures bij deze werkgever

Over de werkgever

KU Leuven is an autonomous university. It was founded in 1425. It was born of and has grown within the Catholic tradition.

De pagina van de werkgever bekijken

Dit vind je misschien ook interessant