Radboud University

Promovendus: Perspectieven op de toekomst

2024-05-12 (Europe/Amsterdam)
Baan opslaan

Over de werkgever

Radboud University is a denominational university originally established in 1923 as the Catholic University of Nijmegen.

De pagina van de werkgever bekijken

Dienstverband 1,0 fte

Bruto maandsalaris € 2.770 - € 3.539

Werk/denkniveau Universitair

Organisatieonderdeel Radboud Docenten Academie

Reageer uiterlijk 12 mei 2024

Ben jij geïnteresseerd in de vraag hoe de mens- en maatschappijvakken leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen ondersteunen bij het ethisch redeneren en moreel oordelen over actuele vraagstukken? Zou jij willen weten welke rol klassengesprekken daarin kunnen spelen en welke vaardigheden dit van docenten vraagt? En ben jij gemotiveerd om je (verder) te ontwikkelen als onderwijswetenschapper? Dan zijn wij op zoek naar jou!

De Radboud Docenten Academie is per 1 september 2024 op zoek naar een getalenteerde promovendus voor het NRO-project ‘Perspectieven op de toekomst’: versterken van vakdidactische kennis bij lerarenopleiders in de mens- en maatschappijvakken over het bevorderen van ethisch redeneren en moreel oordelen in klassengesprekken.

Kennis en vaardigheden van de mens- en maatschappijvakken vormen een belangrijk perspectief, waarmee leerlingen kunnen nadenken over actuele, waardegeladen vraagstukken. Lerarenopleiders (vakdidactici) in de mens- en maatschappijvakken geven echter aan dat zij kennis missen om aanstaande leraren pedagogisch en didactisch te ondersteunen om vanuit het eigen schoolvak te werken aan deze burgerschapsdoelen. Aan dat probleem willen we met dit onderzoek een bijdrage leveren. We richten ons daarbij vooral op ethisch redeneren en moreel oordelen en kijken naar de rol van klassikale dialogen hierin. In een ontwerpgerichte aanpak ontwikkelen vijftien vakdidactici van vijf universiteiten Educatieve Curriculum Materialen (ECM’s) en vakdidactische kennis. Jouw onderzoek richt zicht vooral op het ontwerp en de implementatie van de ECM’s (in het voortgezet onderwijs en in de lerarenopleiding) en op het dialogische proces. Interviews, focusgroepen en analyse van klassengesprekken zijn hierbij belangrijke methoden. In dit project werk je samen met een Postdoc, die zich richt op de professionele ontwikkeling van betrokken lerarenopleiders. De begeleiding van het project is in handen van een multidisciplinair team van wetenschappers van de Radboud Universiteit, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.

Als promovendus maak je actief deel uit van de onderzoeksgroep binnen de Radboud Docenten Academie. Het onderzoek dat binnen de Radboud Docenten Academie wordt verricht, is ondergebracht in één onderzoeksprogramma, getiteld 'Innovative Teaching and Learning'. We zoeken een collega die past in ons enthousiaste en maatschappelijk betrokken team. We hechten waarde aan het bij elkaar brengen van expertises en besteden veel aandacht aan gezamenlijke professionalisering, zoals literatuurseminars en academiedagen. Er heerst een open sfeer, waar veel bespreekbaar is en we elkaar op een prettige manier uitdagen.

Daarnaast ben je lid van het Interuniversitaire Centrum voor Onderwijsonderzoek (hier volg je onder andere verschillende cursussen in het kader van je eigen professionalisering). Je publiceert in Nederlands- en Engelstalige wetenschappelijke tijdschriften en presenteert je werk op (inter-)nationale wetenschappelijke congressen. Je hebt als promovendus de mogelijkheid om (in overleg) onderwijs te verzorgen in één van onze lerarenopleidingen. Er is geen onderwijspercentage van toepassing op deze vacature.

Heb je vragen of wil je het onderzoeksvoorstel inzien? Neem dan contact op met Gerhard Stoel via de contactgegevens onderaan deze vacature.

Profiel

  • Je hebt een afgeronde masteropleiding; bijvoorbeeld in de onderwijswetenschappen, een educatieve master in één van de mens- en maatschappijvakken, of een aanverwante studie.
  • Je hebt affiniteit met kwalitatief wetenschappelijk vakdidactisch onderzoek.
  • Je beschikt over de nodige sensitiviteit om met vakdidactici, leraren in opleiding en leerlingen in het VO te kunnen werken.
  • Je bent analytisch en hebt (zelf)reflectief vermogen.
  • Je hebt goede communicatieve en schrijfvaardigheden in het Nederlands en Engels.
  • Je bent goed in staat om een meerjarig project te managen en kunt zowel goed samenwerken in een klein team van onderzoekers als goed zelfstandig werken.
  • Je bent bereid om ten minste twee dagen in de week in Nijmegen te werken.

Wij zijn

Het onderzoeksprogramma ‘Innovative Teaching & Learning’ wordt in nauwe samenwerking met verschillende partners uitgevoerd, waarbij we steeds opzoek zijn naar de interactie tussen theorie en praktijk: onderzoekers maken gebruik van praktijkervaringen en hun onderzoeksresultaten dragen bij aan de verbetering van de onderwijspraktijk. Daarnaast verzorgen we samen met de faculteiten nascholing voor docenten en schoolleiders uit het voortgezet onderwijs die verdere professionalisering zoeken in hun vak of in de (vak)didactiek. We hechten aan het bij elkaar brengen van expertises en besteden veel aandacht aan gezamenlijke professionalisering, zoals literatuurseminars en academiedagen. Er heerst een open sfeer, waar veel bespreekbaar is en we elkaar op een prettige manier uitdagen. Voor promovendi vinden we het belangrijk dat ze deel (gaan) uitmaken van de wetenschappelijke gemeenschap binnen en buiten de Radboud Universiteit. Dit betekent dat het volgen van PhD onderwijs en het bijdragen aan (inter)nationale conferenties onderdeel zijn van het promotietraject. Het spreekt voor ons vanzelf dat je begeleid wordt door een team van wetenschappers die oog hebben voor het verloop van het onderzoeksproject en voor je persoonlijke ontwikkeling als wetenschapper die graag in een team wil en kan samenwerken.

Radboud Universiteit

Op de Radboud Universiteit willen we impact maken met ons werk. Dat doen we door baanbrekend onderzoek, hoogwaardig onderwijs, goede ondersteuning en samenwerkingen binnen en buiten de universiteit. Zo leveren we een onmisbare bijdrage aan een gezonde, vrije wereld met gelijke kansen voor iedereen. En daar hebben we nog meer collega’s voor nodig, die vanuit hun eigen expertise op zoek willen gaan naar antwoorden. We staan voor een inclusieve gemeenschap en verwelkomen medewerkers met een verscheidenheid in achtergrond, cultuur en perspectief. Help je ook mee om de wereld een stukje beter te maken? Je bent nodig. 

Wil je meer weten over hoe het is om bij de Radboud Universiteit te werken? Volg dan ons Instagramaccount en lees verhalen van onze collega’s.

Radboud Docenten Academie
De Radboud Docenten Academie (RDA) biedt universitaire lerarenopleidingen voor studenten die leraar willen worden in het voortgezet onderwijs (VO): een educatieve minor, een éénjarige Master en een tweejarige Master. Met een bevlogen team (ongeveer 85 collega’s) brengen we wetenschap en educatiepraktijk bij elkaar. Het onderzoek aan RDA is zowel vakinhoudelijk als didactisch van aard en komt tot stand in nauwe samenwerking met scholen in een grote regio. Onderzoekers putten uit de praktijkervaring op scholen en andersom vinden de nieuwste wetenschappelijke inzichten direct hun weg naar de praktijk. Door ons grote netwerk kunnen studenten hun stages vervullen op scholen van Twente tot in Zuid-Limburg. Ook biedt RDA nascholing en professionaliseren door middel van cursussen, workshops, masterclasses en op maat gemaakte trainingen. RDA werkt nauw samen met andere universitaire docentopleidingen en is betrokken bij regionale en nationale ontwikkelingen op het gebied van educatie.

Wij bieden

  • Je krijgt in eerste instantie een tijdelijke arbeidsovereenkomst (1,0 fte) voor de duur van anderhalf jaar. Na een positieve beoordeling wordt dit verlengd met tweeënhalf jaar (vierjarig contact).
  • Je salaris start met € 2.770 bruto per maand op basis van een 38-urige werkweek en loopt op tot € 3.539 in het 4e jaar (salarisschaal P).
  • Je ontvangt 8% vakantietoeslag en 8,3% eindejaarsuitkering.
  • Je krijgt bij ons extra vrije dagen. Bij een fulltime dienstverband kun je kiezen tussen 30 of 41 vakantiedagen in plaats van de wettelijk vastgelegde 20.

Aanvullende arbeidsvoorwaarden

Werk en wetenschap vragen om goed werkgeverschap. Dit zie je terug in de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van de Radboud Universiteit. Zo kun je afspraken maken voor een goede werk- privébalans met flexibele werktijden, diverse verlofregelingen en thuiswerken. Ook kun je bij ons een gedeelte van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen, ruil bijvoorbeeld inkomen tegen extra vakantiedagen en ontvang een vergoeding van je sportabonnement. En uiteraard hebben we een goede pensioenregeling. Je krijgt volop ruimte en verantwoordelijkheid om je talenten te ontwikkelen en je ambities te realiseren. We bieden dan ook verschillende scholings- en studieregelingen aan.

Praktische informatie en solliciteren

Richt je sollicitatiebrief aan Gerhard Stoel. In het sollicitatieformulier lees je welke documenten je mee moet sturen met je sollicitatie.

De eerste gesprekken vinden plaats op 24 mei. De eventuele tweede gesprekken vinden plaats op 3 juni. Je treedt bij voorkeur 1 september 2024 in dienst.

Je bent vast nieuwsgierig naar onze sollicitatieprocedure. Hierin staat globaal beschreven wat je kunt verwachten tijdens de sollicitatieprocedure en hoe wij omgaan met je persoonlijke gegevens en interne en externe kandidaten.

Informatie over de vacature

Functienaam
Promovendus: Perspectieven op de toekomst
Werkgever
Locatie
Houtlaan 4 Nijmegen, Nederland
Gepubliceerd
2024-04-22
Uiterste sollicitatiedatum
2024-05-12 23:59 (Europe/Amsterdam)
2024-05-12 23:59 (CET)
Soort functie
PhD
Baan opslaan

Meer vacatures bij deze werkgever

Over de werkgever

Radboud University is a denominational university originally established in 1923 as the Catholic University of Nijmegen.

De pagina van de werkgever bekijken

Dit vind je misschien ook interessant